Hur man kommer överens med sina karaktärer

Datum: 2010-06-28 | Tid: 02:30:27
När man skriver en historia så säger alla hur viktigt det är att ha en plan över hur man ska göra, vad varje kapitel ska gå ut på och hur storyn ska utveckla sig. Och ja, det är grymt viktigt att ha en sådan plan, men man får samtidigt inte ha en alltför strik plan. Har man det så fastnar man lätt i det spåret och det hämmar skrivandet.

Dessutom så finns det då ingen plats för karaktärerna att göra som de vill. Man läser hur författarnas karaktärer får egna liv och berättar hur det egentligen ska vara. Vissa kallar det löjligt, men jag håller med dem.

När jag började skriva Issues så hade jag en plan, jag visste vad som skulle hända, jag visste vad karaktärerna skulle genomgå, men de höll inte med mig. Inte alls. En av mina karaktärer blev ett tag en konkurrent, någon med samma mål, och helt plötsligt ville huvudpersonen inte alls ha killen jag hade valt åt henne, killen som hela storyn i grunden handlade om. Hon ville inte ha honom, utan en annan. Hon ville också ta hjälp av en kille som jag bara avsatt som en biroll, någon som var en del av hennes förflutna. Vad kunde jag göra förutom att låta henne få som hon ville? Hon är ju trots allt huvudpersonen, jag hade inget val.

Min plan förändrades, storyn tog en ny vändning och helt plötsligt satt jag med en historia som inte var den jag hade i åtanke, men det är inget att vara ledsen över. När man lär känna sina karaktärer så visar de nya vägar, nya sätt att göra historien ännu bättre. Man måste alltid vara beredd att kompromissa med sina karaktärer, annars kommer berättelsen att kännas krystad och framtvingad. Men ibland kan man inte heller ge sina karaktärer allt de vill ha, det skulle leda historien på villovägar totalt och läsaren skulle glömma bort vad det egentligen handlar om. Oftast så förstår karaktärerna det, och kräver inte mer än vad historien behöver.

Varje karaktär ger dig ett unikt äventyr, de har alla en egen historia som har tagit dem till där de är idag. Man måste utforska dessa bakgrundshistorier för att få en bättre förståelse varför karaktären reagerar på ett visst sätt och pratar på ett visst sätt. Ibland krävs dessa bakgrunder mer detaljer och ibland behövs de knappt. Men oavsett så finns det alltid en historia bakom en historia, och en historia bakom den historian. Det är bara att prova sig fram och hitta det som passar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0